Minyak Canola - sesuatu yang perlu difikirkan...

Posted by Maziah On Monday, November 15, 2010 0 comments
Minyak canola memudaratkan kesihatan sebagai minyak masak atau minyak salad. Ia bukanlah minyak sihat seperti yang dianggap ramai. Minyak canola tidak sesuai untuk dimakan. Canola adalah kata gabungan Canada dan Ola (minyak). Tidak ada pokok yang bernama canola, ia adalah dari rapeseed, sejenis bijirin yang minyaknya digunakan sebagai minyak pelincir.

Pada tahun 1970an para saintis Canada telah menggunakan Genetically Modified Engineering dan menghasilkan pokok canola. (GMO adalah segolongan makanan yang tidak seuai untuk manusia atau bintang kerana ia tidak alamiah dan banyak kesan buruk akan berlaku yang kami masih tidak ketahui).

Dalam kajian tikus, didapati tikus mengalami kerosakan organ (degeneration) sakit jantung, buah pinggang, adrenal dan kelenjar tiroid. Apabila minyak canola diberhentikan dari pemakanan mereka, walaupun minyaknya dah tiada tetapi parut kecederaan pada organ penting tidak hilang.

Tidak ada kajian yang dibuat ke atas manusia mengenai penggunaan canola dalam pemakanan. Adrenoleukodystrophy (ALD) adalah penayakit perosak organ (degenerative) yang terjadi akibat pengumpulan (buildup) asid lemak rantaian-panjang (LCFA) (C22 ke C28) yang merosakkan myelin pelindung urat saraf.

Minyak canola (rape) mempunyai ciri dan kesan pada sistem kehidupan. Ia membentuk bahan serupa getah yang agglutinate korpuskels darah merah. Kehilangan penglihatan juga diketahui sabagai salah satu kesan. Minyak Rape (canola) menyebabkan masalah pernafasan emphysema , anemia, sembelit, keresahan dan kebutaan dalam binatang dan manusia. Minyak canola banyak digunakan sebagai pemakanan binatang ternakan di England dan Eropah antara 1986 dan 1991. Apabila ia diberhentikan penyakit scabies dan mad cow disease juga hilang.

0 comments to Minyak Canola - sesuatu yang perlu difikirkan...

Post a Comment

Powered by Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...